vrijdag 24 april 2009

De mier

Zodra ik contact krijg met de mier, voel ik heel lichte pootjes en een heel licht lijf.
Ik vraag de mier of hij wat kan vertellen over zichzelf en hij laat meteen spierballen zien.
‘Ik ben heel sterk. En heel bedrijvig. Wij lopen veel heen en weer. Kunnen dat ook goed en snel. Ja, we hebben een behoorlijk tempo.’
Ik vertel hem dat wij de uitdrukking hebben ‘zo ijverig als een mier’.
‘Wij zijn veel bezig. Wij bouwen. Gebouwen. Gangen. We hebben veel mieren te herbergen. Hebben een stelsel. Groot en veel. We bouwen steeds meer. Het is nooit genoeg.’
Hij laat weten dat er veel mieren zijn en dat ze niet kunnen stoppen.
Ik vraag hem of ze niet moe zijn.
‘Wij zijn niet moe. Wij gaan gewoon door. Zijn altijd bezig. Meer onder de grond dan boven.’
Hij laat weten dat de zon heel nuttig kan zijn voor als ze materialen nodig hebben.
'Soms halen we met veel mieren spullen op. Dan vormen we een colonne.’
Ik vertel hem dat mensen mieren weg willen hebben als ze er veel zien.
‘We komen alleen maar materiaal halen. Alles gaat in het nest. Wij zijn een zeer gestructureerd volk. Ieder weet wat ie moet doen. Anders wordt het chaos als je met zovelen bent.’
Hij laat weten dat de structuur van werken niet meer klopt als mensen mieren dood maken.
‘We lopen dan onnodig veel cirkels voor we de slag weer te pakken hebben. Huizen van mensen storten heus niet in van onze gangen. Wat is de paniek over ons?’
Ik laat hem huizen zien waar jam en zoetigheid is.
‘Ja, dan komen wij halen. Maar we gaan ook weer.’
Ik vertel hem dat mensen mieren vies en onhygiënisch vinden.
De mier zegt het een rare gedachte te vinden om insecten dood te maken.
‘Dat zeg ik: we komen alleen halen en gaan dan weer weg. We kunnen met veel komen halen, ja, als er bij mensen veel is.’
De mier heeft geen hoge pet op van mensen. ‘Destructief,’ mompelt hij.
Ik laat hem de methoden van mensen zien: lokdozen, kokend water in een nest, stuivers neerleggen.
‘Alles verstoort ons systeem. We moeten alles weer reorganiseren. Heel vervelend.’
We sluiten het gesprek af en ik vraag wat hij nu gaat doen.
‘Gauw weer verder.’
Ik bedank hem hartelijk voor de info en hoor terug: ‘Graag gedaan.’ Daar gaat hij weer met al zijn actie en zijn vlotte babbel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten