woensdag 15 juli 2009

De jonge zwaluw (6)

Henkie is nu elf dagen bij ons en Henkie groeit.
Dat is ten eerste te merken aan de plaats die hij overdag kiest.
De eerste dagen kroop hij naar m’n hart, vanaf eergisteravond zit hij veel hoger.
Nog wel bijna de hele tijd achter de veilige beschutting van een gebreide bodywarmer waar hij zijn pootjes in kan zetten.
Soms haal ik hem er achter vandaan zodat hij even lekker in zijn veren kan wroeten.
Ook tijdens het voeren zien we dat hij groter wordt. Enthousiast wappert hij dan met z’n vleugels.
Deze ochtend besluit ik tijdens de wandeling met de hond en Henkie weer contact met Henkie te maken via de diercommunicatie.
Het eerste dat hij me laat zien is het gewapper met zijn vleugels. Hij is zich duidelijk aan het voorbereiden!
Ik hoop dat ik hem duidelijk heb kunnen maken dat wij graag het moment van uitvliegen willen bepalen. Dat is de meest veilige manier: zonder katten en zonder water in de buurt.
Ik ben ook erg benieuwd wat hij ervan vindt dat hij de hele dag bij mij rondloopt.
Hij geeft me het beeld terug van een veilige, warme plek en daarbij laat hij een ondeugend koppie zien. Duidelijk in voor een geintje en wat actie!
Wanneer ik hem de twee situaties voorleg (samen met mij of alleen in de kattenmand) laat hij meteen weten dat hij zou verpieteren als hij de hele tijd alleen had gezeten.
Het is dus kennelijk een intuïtieve en goede keus geweest om hem bij me te nemen.
De groei van Henkie is ook nog af te meten aan het fellere reageren op onverwachte bewegingen van mij. Hij laat zich niet meer zomaar alles gebeuren en zet dat kracht bij door steeds hardere geluiden en steviger wapperen met zijn vleugels.
Het is duidelijk dat een nest zwaluwen op een gegeven moment echt te vol wordt en dat het verlaten van het nest voor iedereen een zegen is!

Tijdens het schrijven van de weblog maakt Henkie kleine geluidjes. Uit de keuken hoor ik hard getsjilp van een ontsnapte krekel. En bij het nalezen van de blog, als Henkie stil is, hoor ik uit een andere hoek van de kamer een ander soort ontsnapte krekel. Ik denk er maar niet over na ...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten