maandag 14 september 2009

De leeuw (1)

De leeuw komt dichterbij als ik contact maak en meteen schiet het door me heen dat ik hier met een oude ziel te maken heb.
Hij lijkt iets te herkennen en zegt dat ik als sterrenbeeld Leeuw heb.
Er is iets in hem dat me raakt en zonder nadenken vraag ik of het beeld klopt dat de leeuw koning is.
‘De leeuw is krachtig,’ antwoordt hij.
Dat voel ik meteen. Toch wil ik hem afzwakken en zeg dat er meer dieren zijn met grote kwaliteiten. En dat ook gezegd wordt dat leeuwen lui zijn. Hierbij stuur ik het beeld dat de leeuwinnen op jacht gaan.
‘Dat is uitbesteden. Delegeren. Een koning gaat niet zelf rennen.’
Hij vervolgt: ‘Je wordt niet zomaar leeuw. Je moet een krachtig innerlijk hebben. Je moet over veel zelfvertrouwen beschikken om belangrijke taken uit te besteden.’
In een flits geeft hij me een beeld dat ik begrijp maar niet makkelijk onder woorden kan brengen. Ik doe een poging:
De leider moet kunnen vertrouwen op degenen onder hem. Dat vergt inzicht van hem. De leider moet krachtig zijn. Het werk besteedt hij uit en de leeuw(inn)en onder hem kunnen goed functioneren omdat ze vertrouwen op zijn kracht. De groep kan dus functioneren omdat het met die kracht van de leider goed zit.
‘Een sterke leider hoeft niet veel te doen,’ voegt hij toe.
‘Waaruit bestaat jouw leiderschap?’ vraag ik.
‘Uit de harmonie bewaken. Mijn uitstraling omvat de groep en verder.’
Ik ga toch weer even naar de luiheid van de leeuw en het jagen van de anderen.
‘Dat is shortsighted,’ corrigeert hij me. ‘Zij kunnen werken dankzij mij. Er ligt minder zorg bij hun. Meer werk maar minder zorg. Nogmaals: je wordt niet zomaar leeuw.’
Hij laat zien dat leeuwen een vergevorderde persoonlijkheid hebben en dat jonge leeuwen groeien en groeien.
‘De krachtmeting met een andere leeuw is een test om je kracht te laten zien. Als er een jongere leeuw komt die sterker is, dan is je leiderstijd voorbij.’
Ik vraag hem hoe het zit met het doodbijten van de jonge welpen bij zo’n machtsovername.
‘Je wilt als leeuw een nieuwe groep starten waar je eigen kracht uit blijkt. Zo krijgt iedere leeuw kans zijn kracht te laten zien.’
De vernietiging van jong leven zit me een beetje dwars en ik vraag wat het hem oplevert.
‘Je eigen krachtige groep neerzetten. Niet doorgaan op andermans werk maar zelf iets neerzetten. Het samenstellen van een leeuwengroep is geen broddelwerk.’
‘Maar moeten de jongen dan doodgebeten worden?’ vraag ik.
‘Ja. Hun kans is verkeken.’

Geen opmerkingen:

Een reactie posten