dinsdag 11 augustus 2009

De ene zwarte beer

Deze zwarte beer is gefotografeerd door Nederlanders in Canada.
Ik vind het erg leuk om contact met hem te zoeken nadat ik contact heb gehad met de bruine beer. Ik ben erg nieuwsgierig wat overeenkomsten en verschillen zijn.
Deze beer laat weten zwaar maar lenig te zijn. Hij laat zien dat hij goed alle kanten op kan bewegen.
Hij is vrolijk en geniet van zijn lichaam.
Ik vertel hem dat de bruine beer nogal een zwaarmoedige knorrepot was en vraag deze beer hoe dat kan.
‘Kwestie van karakter,’ hoor ik. ‘Iedere beer is verschillend. Je hebt er wel zware qua humeur tussen zitten maar ik ben dat niet.’
Hij laat jonge beren zien en in een oogopslag zie ik dat iedere beer inderdaad als jonkie al een eigen karakter heeft.
‘Ieder staat anders in het leven,’ legt de beer uit. ‘Sommige beren slepen zich door het leven, slapen het liefst. Ik ben nieuwsgierig, wil pret maken. Ik wil alles zien, wil alles weten.’
Ik vraag hem of hij met mensen zou kunnen leven.
‘Mensen stinken. Hebben andere interesses en kunnen niet stilzitten. Wij zijn te krachtig voor mensen.’
Ik vraag hem of hij nog iets van zichzelf kan laten zien en hij toont me een open mind en een open hart.
‘Ik geniet,’ zegt hij.
Het hele gesprek door heeft hij me een gelijkmatig en vrolijk humeur laten zien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten