donderdag 27 augustus 2009

De egel

Toen ik gisteravond bij mijn moeder in de tuin zat, kwam er wat donkers aan schuifelen. Een egel! Die had ik nog nooit gesproken.
Terwijl mijn moeder tevergeefs een fototoestel zocht, had ik het idee contact te hebben met het diertje.
Maar toch koos ik ervoor om voor verder contact te wachten tot de volgende dag.
Met zijn beeld voor ogen zoek ik hem op. Meteen hoor ik: ‘Ik vond het leuk dat je begon te praten. Waarom ging je weg?’
Ik leg hem stuntelig uit dat ik mezelf niet vertrouwde in mijn enthousiasme hem te treffen en dat ik bang was dat ik zelf dialogen zat te bedenken.
‘Het is hetzelfde als nu,’ legt de egel me uit. ‘Zag je me niet stil zitten?’
‘Ik zag je eigenlijk niet goed. Alleen de omtrek van je lijf. Het was zo donker.’
‘Er was ander contact. Dan hoef je elkaar niet helemaal te zien.’
Hij vertelt dat hij ontspannen was en dat hij verbaasd was dat ik begon te communiceren. Dat vond hij leuk.
Hij laat zien dat hij altijd tevreden rondscharrelt in de tuinen.
Ik vraag hem of er gevaren zijn.
‘Je moet even uitkijken met mensen. Die kunnen onbehouwen zijn.’
Ik geef hem het beeld van egels die overreden worden op straat. Deze egel legt uit dat hij daarvan op de hoogte is maar dat hij liever niet op straat loopt.
Hij vertelt dat hij, als het kouder wordt, een stille plek zoekt om lang te slapen. Die kiest hij zorgvuldig uit.
De slaapplek overdag kiest hij ook zorgvuldig uit. Als de zon opkomt, gaat hij weer slapen.
‘In het donker is het mijn beurt,’ vertelt hij. ‘Ik hou van de stilte.’
Ik vraag hem hoe het met katten zit. Ze kijken wel naar hem maar zijn geen bedreiging, zegt hij.
‘Rond katten zit veel meer bombarie. Ik ga vrolijk en stil mijn eigen weg.’
‘Ben je wel eens bang?’ vraag ik hem.
‘Ik? Bang? Nee.’
We nemen afscheid en hij vertelt dat hij de andere dieren van dit contact gaat vertellen. Hij blijft het grappig vinden.
Ik haak er meteen op in door te zeggen dat ik volgende week weer contact zal opnemen. ‘Als er dan een ander dier is dat wat te vertellen heeft dan hoor ik dat graag!’
Ik ga gewoon door met experimenteren binnen dit enorm uitgestrekte gebied van communicatiemogelijkheden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten