dinsdag 5 januari 2010

De konijnen en het hoge water


Het water van de IJssel stijgt en dat wil zeggen dat de uiterwaarden vol water lopen.
Minder land dus voor de konijnen, die ik de afgelopen dagen heerlijk door de sneeuw heb zien rennen.
Als ik vraag hoe ze de sneeuw ervaren overdag, hoor ik dat ze heel stil zitten, al of niet bij elkaar en dat ze weinig energie verbruiken overdag.
Als het schemerig wordt is de wereld hun terrein! Ze rennen heen en weer en dat is aan hun sporen in de sneeuw de volgende dag goed te zien.
Ze maken zich geen zorgen of ze ingesloten zullen worden. Als het moet rennen ze door het water heen, hoor ik. Hun enorme levenslust drijft ze desnoods door plassen als ze verderop land zien.
Mijn zorg dat het water snel stijgt, lijken ze niet te delen.
Hun optimisme is enorm.
Als ik nog een zorg heb en me afvraag waar ze moeten overnachten als de bekende holen vol water zijn, hoor ik: ‘Er zijn zoveel plekjes!’
Ze laten me laaghangende struiken zien waar ze een holletje creƫren en geven me daarbij het gevoel van warmte en rust. De aarde je thuis.

1 opmerking: