donderdag 11 maart 2010

De 'webcam-Oehoe'

Via webcams zijn broedende vogels te volgen op internet. Ik kies de oehoe uit om contact te leggen.
Meteen als ik me bij haar meld, hoor ik: ‘Het is druk.’
‘Heb je door dat je gevolgd wordt?’ kan ik meteen inhaken.
‘Ik voel dat er veel beweging is, dat ik door veel ogen gevolgd word. Maar ik heb er geen last van.’
Als ik erop doorvraag, hoor ik echter dat sommige mensen te indringend kijken. De oehoe geeft aan dat ‘de fysieke lijn vrij is’. Ze bedoelt daarmee dat ze fysiek geen last heeft van mensen en daar is ze blij om.
Maar: ‘Sommigen kijken te indringend. Ze moeten een beetje afstand houden. Niet gaan priemen met die aandacht. Gewoon observeren, niet priemen.’
Dat heb ik vaker van vrije dieren gehoord: dat mensen met hun ogen en aandacht zo priemen dat ze door de natuurlijke grens van dieren gaan. Overigens hebben mensen die grens ook, de zogenaamde comfortzone. Het is niet prettig als iemand door je comfortzone gaat en kennelijk vinden vrije dieren dat ook niet fijn.
Het advies van de oehoe is dan ook: ‘Hou allemaal wat afstand. Van gepaste afstand kijken is prima.’
Ik vind het wel boeiend om te horen dat de vogels dus heel goed de (belangstellende) energie van mensen voelen, dwars door die webcam heen! Ik kan haar het advies geven dat hooggevoelige mensen ook krijgen: ‘Versterk je eigen grens wat. Visualiseer een raster tussen te indringende mensen en jou zodat je jezelf wat beschermt.’
Het doet me ook goed dat ze het kijken verder geen punt vindt. Ik heb al es vaker van een vogel doorgekregen dat vogelaars geen bedreiging zijn. Ze schieten niet en jagen niet op. Kennelijk gaat het allemaal om met welke intentie je iets doet en voelen dieren die heel goed aan.

Zie ook mijn andere blog in verband met dit onderwerp.

1 opmerking:

  1. Er nooit zo bij "sitlgestaan", interessant om te lezen, titel genoteerd van boekje 'dierencommunicatie', leer zo veel bij dankzij de webcam bij de oehoe en de communicatie tussen mensen in het clubhuis daar.

    BeantwoordenVerwijderen