woensdag 9 januari 2013

Buitenmuis in huis

Onze kat is een roofdier. Ze geniet van het behendige en uitdagende spel van dieren vangen en brengt ze regelmatig thuis, dood of levend. Wij leven met het feit dat we ons schip van tijd tot tijd delen met andere dieren. Wie wanneer waar in wat voor hoeveelheden woont? Dat weten we niet. Maar het is wel duidelijk dat er sinds een paar weken een muisje in de keuken rondscharrelt. De piepjes worden een vertrouwd geluid en als ik een paar dagen niks hoor, vraag ik me bezorgd af of er wel voldoende voedsel voor hem te vinden is. Al dagen ben ik van plan met het diertje te babbelen, maar andere dingen vragen steeds mijn aandacht. De marter uit Duitsland zet me aan om ‘onze huismuis’ eens te vragen of alles naar wens is zo. De muis is heel helder: ‘Ik wil naar buiten!’ Het is duidelijk een buitenmuis en in tegenstelling tot veel andere muizen wil hij daar het liefst weer naar toe. Tja, hoe doe ik dat? Een val zie ik niet zitten, ook geen muisvriendelijke val. Dat gepielemuis… Ik spreek met de muis af dat ik in een grote doos een klein ingangetje maak en er eten in doe. De kat of hond kunnen zo niet bij hem en als hij in de doos zit, kan ik het gaatje afsluiten en het dier naar buiten brengen. Het lijkt me een mooie deal. Nu zien of dit gaat werken!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten