woensdag 4 november 2009

De landleguaan

Deze foto is recent gemaakt op de Galapagos eilanden. Degene die daar op vakantie is geweest stuurde nog veel meer mooie dieren op dus aankomende tijd zal deze blog weer gevuld worden!

Als ik deze leguaan benader, bemerk ik meteen reserve.
Het contact gaat langzaam maar ik pas me altijd makkelijk aan een dier aan.
‘Waarom zou ik met je praten?’ vraagt hij me.
Ik vertel hem dat het van mij gewoon nieuwsgierigheid is en dat ik er veel plezier in heb.
Een gesprek beginnen met dit dier gaat niet makkelijk.
Daarom vraag ik hem of hij wat kan vertellen van zichzelf.
Hij laat zien lange tijd rust te nemen.
‘Ik laat energie binnen komen. Ik absorbeer. Als er genoeg energie in me zit, kan ik lopen. Ik moet van buitenaf worden opgeladen.’
Hier moet ik even over nadenken. Iedereen krijgt energie van eten maar daar doelt dit dier niet op. Hij laat voelen dat hij energie door heel zijn huid opneemt.
Ik vertel hem dat ik dit nog nooit met/door een dier heb meegemaakt.
Het gesprek stagneert weer en ik raak afgeleid met mijn gedachten. Dat vertel ik hem ook.
‘Je probeert iets uit mij te halen,’ zegt hij, ‘maar dat moet ik weer aanvullen. Dit gesprek kost mij energie. Kom nog maar es terug. Als ik meer reserve heb.’
Ik begrijp dat ik op een verkeerd moment kom en vriendelijk nemen we afscheid.

3 opmerkingen:

  1. Hoe groot is deze leguaan? Hij ziet er behoorlijk groot uit. Is het niet zo dat het een reptiel is, die dus door de zon opgewarmd moet worden omdat hij van nature koedbloedig is?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat kan heel goed. Ik kan het niet zo duidelijk vinden op internet (ja, ze liggen veel in de zon) maar vind het erg leuk (fout woord) dat ik dat gevoel zo doorkrijg.
    Piek.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. hoe vind je dat nieuwe woord, koedbloedig?

    BeantwoordenVerwijderen